جمعه ۰۳ فروردین ۰۳

ترميم زخم عاطفي پس از شكست عشقي

۱۲۰ بازديد

بر اساس تجارب باليني، تجربه ي شكست عاطفي مي تواند در كنار عواملي مانند سيل، زلزله، تصادف، آتش سوزي و مرگ عزيزان قرار گيرد و شك عصبي سهمگيني را به فرد وارد كند كه متخصصان از آن به عنوان “تروما” ياد مي كنند.
فرد شكست خورده ممكن است دامنه ي وسيعي از علايم جسمي و رواني از جمله:
احساس گيجي،مشكل در تصميم گيري،مشكلات جسمي- عصبي،دردهاي بدني بدون دليل،بيماري هاي روان تني،كابوس هاي شبانه،حالت بهت و درماندگي،تپش قلب،خودسرزنشيكناره گيري از ديگرانبه ميزاني كه فرد انتظار مواجهه با چنين شكستي را نداشته باشد و براي آن آماده نباشد، سندرم شكست عاطفي قوي تر خواهد بود و فرد را با علايم سنگين تر و بيشتري مواجه ميكند.
در صورتي كه فرد شكست خورده به دنبال استفاده از منابع حمايت اجتماعي نرود و از ديگران براي غلب بر مشكلاتش استفاده نكند، خطر ابتلابه افسردگي و اضطراب بسيار بالاست و مساله مي تواند با چندين اختلال ديگر نيز همراه شود.


در چه مواقعي به روانشناس مراجعه كنيم؟طبيعي است كه مواجه شدن با شكست عاطفي مساله اي بسيار دردناك و آزاردهنده است اما اگر نتوانيد پس از گذشت حداكثر ۶ ماه، بهبودي لازم را به دست آوريد و به كار و  زندگي روزانه تان بازگرديد، لازم است هرچه سريعتر به يك روانشناس و يا مشاور مراجعه كنيد.
پيشنهاد حرفه اي تر مي تواند اين باشد كه منتطر گذر زمان نمانيد و براي حفاظت از سلامت رواني تان، با يك روانشناس گفت و گو كنيد.
بر اساس ماهيت شكست عاطفي، صرف گفت و گو كردن و بيان مشكل نيز تاثير زيادي در تخليه ي احساسات منفي دارد و مي تواند حال تان را بهتر كند.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-ترميم زخم عاطفي پس از شكست عشقي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.