چهارشنبه ۰۱ فروردین ۰۳

رفتارهاي نابهنجار در نوجوانان

۲۱۱ بازديد

رفتار هاي ناهنجار نوجوانان و روش هاي پيشگيري و درمان آن ها:
نوجوانان؛ بيشتر از لحاظ عاطفي براي خود مشكل ايجاد مي كنند تا براي ديگران. در بين دختران و پسران، از لحاظ رغبت ها و مشكلات، در دوران نوجواني، تفاوت هاي نسبتا رايجي وجود دارد. به دليل آن كه سن بلوغ دختران زودتر فرا مي رسد، مشكلاتشان نسبت به پسران بيشتر مي باشد. دختران بيشتر به سازگار شدن در مدرسه، خانواده و جامعه توجه بيشتر دارند ، درصورتي كه مسائل مالي وبرنامه ريزي هاي شغلي توجه پسران به خود جلب مي كند. هر دو گروه به شكل فزاينده اي با مسائل عاطفي مواجه مي باشند. بزرگترين مشكل آن مي باشد كه فرد در كنار آمدن با مسائل دوران كودكي نيز موفق نبوده است.
مقالات مرتبط:
نيازهاي نوجوانان
مديريت رفتارهاي پرخطر نوجوانان
تحقيق كامل و گسترده اي در مركز پژوهش هاي فرهنگي صورت گرفته است، تحقيقي كامل در مورد مسائل و مشكلات رفتاري نوجوانان ايران در مراكز پژوهش فرهنگي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان تحت نظر نويسنده و با همكاري تعدادي از اساتيد دانشگاه انجام گرفته است. كه در مرحله ي اول اين تحقيق؛ در سطح نوجوانان تهران به اتمام رسيده است، و نتايج و يافته هاي آن كامل چاپ شده است (1361-1359).
فهرستي از مسائل و مشكلات رفتاري تقريبا 4000 نوجوان ايراني، به ترتيب درصدي آن ها و با تفكيك جنسيت (دختر و پسر)، سن آن ها (كلاس اول، دوم و سوم راهنمايي) و منطقه ي جغرافيايي (شمال، جنوب، شرق، غرب، مركز تهران)، گرد آوري شده است كه تا حدودي مؤيد طبقه بندي زير مي باشد.
در اين تحقيق، مسائل رفتاري نوجوانان در 9 دسته طبقه بندي شده است: مشكلات سياسي، اجتماعي، جسماني، جنسي، مذهبي، خانوادگي، تحصيلي و شخصيتي و عاطفي. كه در زير به بخشي از مهمترين مشكلات شخصيتي كه طبق يافته هاي اين تحقيق، مبتلا به درصد قابل ملاحظه اي از نوجوانان مي باشد، اشاره مي شود :
عصبانيت 57 درصد ( كل ) 55 درصد ( پسران ) 59 درصد ( دختران )زود رنجي 56 درصد ( كل ) 51 درصد ( پسران ) 61 درصد ( دختران )افسردگي 53 درصد ( كل ) 46 درصد ( پسران) 60 درصد ( دختران )كم روئي 52 درصد ( كل ) 52 درصد ( پسران ) 52 درصد ( دختران )نگراني و اضطراب 50 درصد ( كل ) 44 درصد ( پسران ) 56 درصد ( دختران )ترس 30 درصد ( كل ) 29 درصد ( پسرا ) 30 درصد ( دختران ) 
در اين قسمت تلاش بر آن است كه، با توجه به طبقه بندي بالا و نتايج به دست آمده از تحقيق ياد شده، هر كدام از مشكلات نوجوانان به تفصيل مورد بررسي قرار بگيرد و در نهايت راه حل هايي عملي و امكان پذير براي هر كدام از آن ها پيشنهاد شود.


مهمترين اين مشكلات عبارتند از:ترس، نگراني، احساس حقارت، عصبانيت، ناكامي، تعارض و اضطراب. در اين مقاله به چند نابهنجاري اشاره مي كنيم. در مقالات بعدي نيز بيشتر صحبت خواهيم كرد.
ترس:
همه ي افراد، حتي شجاع ترين افراد هم هر از چند گاهي دچار ترس مي شوند. ترس بر اثر محرك ناگهاني و شديدي كه در محيط به وجود مي آيد، ظاهر مي شود. اكثر روان شناسان، اصطلاح ترس و اضطراب را تا حدودي مترادف مي دانند، با اين حال بين اين دو تفاوت كلي نيز وجود دارد. معمولا؛ ترس معلول عوامل خاصي است كه بر اساس اين عوامل مي توان ترس را به سه دسته ي كلي تقسيم بندي كرد:
ترس از اشياء، پديده ها و حيوانات؛ مانند ترس از مار، خفاش، عقرب، سگ، طوفان، سيل، صداي مهيب، ارتفاع، آتش،دريا، هواپيما و… .ترسيدن از روابط اجتماعي: اين ترس شامل موارد زير مي باشد:الف) ملاقات با مردم، همراه بودن با افراد قوي، مهم، باهوش، بسيار شوخ طبع و احتمالا اهل گوشه و كنايه زدن، ظالم و… .
ب) سخنراني در جمعي بزرگ .
ج) بودن با جنس مخالف.
د) شركت كردن در جمع هايي كه اكثرا شامل بزرگسالان مي باشد.

منبع  : كودك و نوجوان-رفتارهاي نابهنجار در نوجوانان

كودك من اضطراب دارد يا عاديست؟

۲۰۶ بازديد

قبل از فكر كردن در مورد اختلالات هيجاني كودك، بهتر است از خود بپرسيد: كودك من اضطراب دارد يا عاديست؟ آيا هيچ گاه به شدت احساس نگراني يا ناراحتي شديد هيجاني نكرده ام؟ به احتمال زياد پاسخ مثبت است!
همه ما اين قبيل هيجان ها را تجربه كرده ايم و اين تجربه ها به تنهايي دليل كافي براي دادن اين حكم نيست كه نابهنجاري يا نقص در شخصيت و منش وجود دارد. كودكان نيز ترس و اضطراب-همان چالش هاي هيجاني طبيعي- دارند و اين ترس و اضطراب تنها زماني كه شديد، مزمن،ممتد و مزاحم باشد علامتي از اختلال روانشناختي است.
طي پنجاه سال گذشته، يافته هاي پژوهشي همگي نشان ميدهند كه ترس و اضطراب در كودكي امري معمول و شايع است (جرسيلد و هولمز، 1935، لاپاس ومونك، 1958، مك فارلن، آلن و هانزيك، 1954، اولندايك و كينگ، 1991، به نقل از كندال، 1389). تحقيقات قديمي تر مثل تحقيق جرسيلد و هولمز (1935) شيوع ترس و اضطراب را به خوبي اثبات كرد. در ان زمان پژوهش ها نشان دادند كه ممكن است كودكان و نوجوانان 9 تا 13، نوعي ترس شديد با نگراني جدي تجربه كنند. به نظر مي رسد پيچيدگي هاي ترس كودكان با رسيدن به 8 سالگي كه همراه تحول شناختي كودك و افزايش توانايي او براي استدلال و توسعه پيام هاي منفي ممكن و نتايج در اينده مي باشد افزايش مي يابد. هم چنين منابع اوليه ترس و اضطراب با مراحل تحولي در زندگي تغيير مي يابد. بايد توجه داشت همراه با تحول ميزان ترس هاي گزارش شده كودكان كاسته مي شود و كانون ترس تغيير مي يابد.
همراه با جريان رشد نوع ترس ها نيز تغيير مي كند، يعني در سنين متفاوت ترس هاي متفاوتي مطرح مي شود. مثلا كودكان 8 ماهه تا 2ساله از جداشدن از مراقبان خود مي ترسند، اما اين ترس بين 1 تا 2 سالگي كاهش مي يابد. بين 2 تا 4 سالگي از شدت دلبستگي كاسته مي شود وترس هاي ديگري مانند ترس از حيوانات وتاريكي ظاهر مي شود. بين 4 تا 6 سالگي، قدرت تصور و تصويرسازي كودك رشد مي كند و تصويرهايي از ارواح، هيولاهاي نيمه انسان-نيمه حيوان و صداهاي غيرقابل توضيح در شب را مي سازد. بعد از6 سالگي كودك احتمالا بيشتر از آسيب، مرگ يا بلاياي طبيعي مي ترسد. هم نوجوانان سفيدپوست و هم نوجوانان آمريكايي آفريقايي تبار ترس هايي مشابه درباره صدمه ديدن خود يا ديگران ابراز مي كنند، كودك با نزديك شدن به دوران نوجواني،ممكن است از پذيرفته نشدن در گروه بزرگسالان بترسد.
جدول: ترس ها و اضطراب هاي مرتبط با سطوح سني مختلف در كودكان
سن كانون ترس يا اضطراب0-6 ماهگي عدم حمايت، صداي بلند، محرك هاي حسي شديد6-9 ماهگي غريبه ها، محرك هاي ناگهاني يا غير قابل انتظار (مثل صداها)1 سالگي جدايي از فردي كه از كودك مراقب مي كند، آسيب ديدن، توالت رفتن و غريبه ها3 سالگي حيوانات، ماسك ها، تنها ماندن، جدايي از والدين4 سالگي تاريكي، حيوانات و سر و صدا5 سالگي حيوانات، افراد بد، تاريكي و جدايي از والدين6 سالگي غول ها، جادوگرها و ديگر افراد غير عادي، صدمات جسمي، رعد و برق و تندر، جدايي از والدين (براي مثال هنگام رفتن به مدرسه)7-8 سالگي غول ها، جادوگرها و ديگر افراد غير عادي، (مثلا انهايي كه در كتاب ها و فيلم ها هستند) وقايع غير عادي موجود در رسانه ها و فيلم ها، (مانند جنگ و بمب گذاري و انفجارها)، تنها ماندن، صدمات و اسيب ها.منبع: آلن ديك، 1983
محيط اجتماعي در پهنه زندگي چالش هاي متفاوتي را پيش روي ما مي گذارد كه مستلزم رشد مهارت ها، باورها يا احساسات جديد است. طي دوران كودكي ترس ها و اضطراب ها اين قبيل چالش ها را به وجود مي آورند. كودكان با فراگيري روش هاي مقابله با موقعيت هاي اضطراب زا و ترس آور اين دوران، نحوه كنار آمدن با ترس ها و اضطراب هاي زندگي آتي را مي آموزند. براي مثال اذعان به ترس، رويارويي و سپس مقابله با آن، و در نهايت نترسيدن در واقع توالي رشد كودك است تا در آينده براي مقابله با ترس و اضطراب آماده باشد.


بر اساس متون و ادبيات تحولي، بسيار معقول است كه كودكان و نوجوانان نسبت به تجربه ترس ها و اضطراب هاي مختلف در مراحل مختلف تحول خود اسيب پذيرتر باشند. با وجود اين، چه چيزي واكنش و ترس و اضطراب بهنجار را از اضطراب هراس باليني جدا مي سازد؟ متخصصان باليني دستورالعمل هايي را براي متمايز كردن واكنش ترس طبيعي از شرايط اضطرابي كه از نظر شدت، فراواني، محتوا، دفعات و نشانه هاي اضطرابي با همتايان بهنجار خود متفاوت هستند تهيه كرده اند (كندال، 2000).

منبع  : كودك و نوجوان-كودك من اضطراب دارد يا عاديست؟

انواع بلوغ در نوجوانان

۲۰۶ بازديد

عده اي گمان مي كنند كه منظور از بلوغ در افراد تنها رسيدن آنها به بلوغ جنسي و جسمي و قدرت آن ها در ازدياد و توليد نسل است اما بايد گفت كه اين تنها يكي از بلوغ ها و تكامل هايي است كه در چرخه زندگي افراد به وجود مي ايد كه بلوغ جنسي يا جسمي نام دارد و علاوه بر آن به دليل تغييراتي كه در سيستم بيولوژيكي و ذهني فرد به وجود مي ايد تغييرات و بلوغ هايي مانند بلوغ عاطفي نيز در فرد به مرور زمان شكل مي گيرد. يكي از مهم ترين بلوغ هايي كه در دوران زندگي فرد براي او به وجود مي آيد كه البته بايد گفت زمان شكل گيري آن در افراد متفاوت است و حتي گاهي افراد هرگز به اين بلوغ نمي رسند بلوغ عاطفي است. يك كودك ممكن است از مواردي مانند ارتفاع و يا سرعت بترسد و در عين حال با گذار از دوران كودكي به دوران نوجواني يك نوجوان ممكن است از مواردي ديگر بترسد .


ترس هاي دوران كودكي تا نوجواني ادامه خواهد يافت و در واقع يكي از نشانه هاي بلوغ عاطفي تغييراتي است كه در رفتارهاي فرد اتفاق مي افتد يعني نوجوان رفتارها و كارهاي ناپخته و خام خود را كنار گذاشته و به جاي آن در مقابل با مشكلات و دغدغه هايي كه در زندگي براي او به وجود مي آيد از روش هاي منطقي و عاقلانه استفاده مي كند. در واقع مي توان گفت وقتي شخص به بلوغ عاطفي مي رسد رفتارهاي عاقلانه را در كارها جايگزين رفتارها و كارهاي هيجاني خود در برخورد و رويارويي با مسائل و مشكلات مي كند. در اين ميان مشكلاتي كه نوجوان با آن ها درگير است را مي توان به سه دسته تقسيم نمود مشكلاتي كه مربوط به اوايل دوران نوجواني است مثل مشكل مدرسه و تحصيل و مشكلات خانوادگي و اين گونه مشكلات. دومين دسته از مشكلات نوجوانان در ارتباط با اواسط دوران نوجواني آن ها است كه مواردي مانند انتخاب شغل و اوقات فراغت و تفريحات نوجوان را در بر مي گيرد و در نهايت دسته سوم مشكلات نوجوان به دوران انتهايي نوجواني او ربط داشته و مواردي مانند خود شناسي تعهدات خانوادگي و مذهبي در اين دسته قرار مي گيرند.

منبع  : كودك و نوجوان-انواع بلوغ در نوجوانان

نكاتي در مورد بلوغ زودرس و ديررس

۱۸۵ بازديد

بچه ها در دومين دهه ي زندگيشان بلوغ را تجربه مي‌كنند.بلوغ مرحله اي هست كه در آن كودك از نابالغي فيزيكي به توانايي توليد مثل دست پيدا مي‌ كنديكي از نشانه هاي قابل رويت بلوغ رشد سريع و ناگهاني  قد و قواره كودك است.دختران رشد سينه و بزرگ شدن باسن را تجربه مي كنند. پسران لاغر و عضله دار شده و به خوبي قدرتمند مي‌شوند. غدد تغيير مي كنند و دختران اولين قاعدگي و  دوران حيض خود را تجربه مي‌كنند.
براي مطالعه بيشتر:
نگاهي بر تغييرات دوران بلوغ
انواع بلوغ در نوجوانانپاسخ هاي رواني نسبت به بلوغ:اينكه بچه ها نسبت به تغييرات بدن و ذهن هايشان واكنش هايي نشان ميدهند به  رفتار و عقايد اطرافيانشان بسيار وابسته است.وقتي براي آمادگي در برابر اين تغييرات تلاشي صورت گرفته كودك رفتار مثبت در اين دوره نشان مي دهد.رشد قسمت هاي چربي دار بدن براي دختران تجربه خوشايندي نيست.به طور ميانگين دختران 10 كيلوگرم در دوران بلوغ چاق مي‌شوند و اين  ذهنيت از طريق رسانه ها و ساير اركان اجتماعي وجود دارد كه لاغر بودن زيباست.زماني كه دختران نوجوان متوجه مي شوند كه به دوران لاغري قبل از بلوغ بر نمي گردند ممكن است احساس پريشاني كنند.  اين پريشاني مي تواند باعث نارضايتي آنها در مورد اندام جديد زنانگي باشد.علاوه بر  رسانه ها  دوستان، خانواده ها و  رفتار همكلاسي  ها نسبت به تغيير بدن مي تواند روي رفتار آنها تاثير بگذارد.
نتيجه مثبت بلوغ زود رس:
در دختران بلوغ زود رس باعث افزايش محبوبيت آنها در جذابيت جنسي مي شود، همينطور پسراني كه بلوغجنسي زودرس دارند از لحاظ فيزيكي و عضلاني نيز وضعيت بالعانه تري را پيدا مي كنند.نتيجه منفي بلوغ زود رس:


اين تغييرات زودهنگام نتيجه هاي منفي اي نيز در پي دارد:دختران آشفته رفتار  ميكنند و خميده راه مي روند تا بدنشان را پنهان كنند. اغلب ممكن است بدن فربه تري نسبت به همسالان داشته و از اندام خود در مقايسه با ديگر هم سالان ناراضي باشند. همچنين تغيرات زود هنگام در دختران خطر داشتن  ميل رابطه ي جنسي زود هنگام را در آنها در بر خواهد داشت.اين تغيرات زود هنگام ممكن است به افت تحصيلي.رفتارهاي بد، اعتياد داشتن به مواد و الكل و دزدي منجر شود. البته بايد توجه داشت كه اين مسئله در تمامي دختران و پسران با بلوغ زودرس يكسان نخواهد بود و بهر حال آموزش هاي والدين، ميزان اعتماد به نفس كودكان و خرده فرهنگ هاي حاكم هگي تاثير گذار خواهند بود.

منبع  : كودك و نوجوان-نكاتي در مورد بلوغ زودرس و ديررس

بررسي تمايلات جنسي و هويت جنسي نوجوان شما

۲۱۰ بازديد

نوجوانان يك پاسخ به سوال هميشگي ” من كي هستم؟ ” را خواستارند كه بخشي از پاسخ در بعد جنسي آنها نهفته است. سال هاي نوجواني مي تواند يك زمان پر از مشكل باشد. هورمون ها، فشارهاي فرهنگي و رقابتي و ترس از متفاوت بودن مي تواند دليل سوال بسياري از نوجوانان در بسياري از زمينه ها از جمله تمايل جنسي و هويت جنسيتي باشد.
تمايل جنسي ، چگونگي مجذوب شدن جنسي و عاشقانه شما به افراد ديگر، به همجنس، جنس مخالف ، و يا به هر دو جنس مي باشد كه اين جاذبه به طور معمول از سالهاي قبل نوجواني شروع مي شود.
هويت جنسي متفاوت است و حس دروني، زن و مرد بودنتان را مشخص مي كند.
در طي سالهاي نوجواني، فشارهاي هم جنس رايج است. برخي از نوجوانان ممكن است از نظر جنسي تجربه اي داشته باشند. اما اين تجارب اوليه هميشه به اين معنا نيست كه نوجوان در بزرگسالي همجنس باز و يا دو جنسي خواهد شد. هرچند براي برخي از نوجوانان همان جاذبه ي جنسي محو نمي شود و قويتر مي شود.
مطالب مرتبط:


اختلال هويت جنسي
نگراني در مورد رفتارهاي جنسي نوجوان
فوايد آموزش جنسي به كودك و نوجوان
هويت جنسيتي برخي از افراد با فيزيكشان مطابقتي ندارد. جسمشان مرد يا زن است، اما در حقيقت از درون احساس جنس مخالف را دارند. افرادي كه اين احساس را دارند اغلب از خود به عنوان “دگرجنسي (فراجنسي) ” ياد مي كنند.
كودكان هويت جنسيتي خود را زودتر شكل مي دهند. بسياري از كودكان در سه سالگي به شدت معتقد به دختر يا  پسر بودنشان هستند.
حس كردن تفاوت ها ممكن است در اوايل زندگي شروع شود. بسياري از بزرگسالان فراجنسي تفاوت بين جسم و آنچه را كه از درون در سنين جواني و قبل از سال هاي نوجواني خود احساس مي كردند را به خاطر مي آورند. افراد ديگر تا چندين سال بعد هم اين احساس را ندارند.
بسياري از والدين در باور اينكه فرزندشان ممكن است همجنسگرا، لزبين، دو جنسي و يا فراجنسي باشد با سختي مواجه مي شوند. اما اگر شما در حال چالش با اين موضوع باشيد ، اهميت نشان دادن عشق بي قيد و شرط به فرزندتان را به خاطر داشته باشيد.
نوجواناني كه متوجه هم جنسگرايي، لزبيني، دو جنسي و يا فراجنسي بودنشان هستند گاهي اوقات به دليل ترس از واكنش دوستان، خانواده و يا ديگران به مدت طولاني منزوي مي شوند ( تمايل جنسي و هويت جنسيتي خود را پنهان مي كنند.) كه اين امر مي تواند بسيار استرس زا باشد و منجر به افسردگي، اضطراب، و مشكلات ديگر شود.

منبع  : كودك و نوجوان-بررسي تمايلات جنسي و هويت جنسي نوجوان شما

گفتگو با فرزندان در مورد بلوغ

۲۰۲ بازديد

گفتگو در مورد بلوغ جسمي و جنسي را از سنين پايين شروع كنيد.
امروزه كودكان با حجم وسيعي از اطلاعات درمورد سكس و ارتباطات در تلويزيون و در اينترنت روبرو هستند، بنابراين همچنان كه آنها به بلوغ نزديك مي‌شوند با بسياري از نظرات پيشرفته در اين حوزه آشنايي دارند. مسئله گفتگو در مورد مسئله بلوغ همچنان يك تكليف مهم براي والدين باقي مانده است از آنجايي كه بيشتر اطلاعات كودك در مورد اين قضيه از منابع معتبري نيستند.
منتظر نباشيد كه كودك شما براي پرسيدن سوالات بي شماري كه دارد خودش به سمت شما بيايد كه آن روز هرگز نخواهد آمد، مخصوصا اگر كودك شما نمي داند كه گفتگو در مورد اين موضوع حساس براي شما مطلوب است يا خير!
به طور ايده آل، به عنوان والدين شما در واقع پيش از اين، صحبت در مورد تغييرات بدن در طول بلوغ را شروع كرده ايد. از زمان نوباوگي كودكان سوال هاي زيادي دارند و اكثر بحث هاي شما احتمالاً در مورد سوالاتي است كودك از شما مي پرسد.
مهم است كه به سوالات او صادقانه و باز پاسخ دهيد هميشه منتظر اين نباشيد كه كودك بحث را شروع كنند
در سن ۸ سالگي آنها بايد بدانند كه تغييرات هيجاني و فيزيكي همراه با بلوغ كدامند. ممكن است كه به نظر كوچك بيايند، اما اين مثال را در نظر بگيريد: چيزي حدود 2 سال بعد دختر شما عادت ماهيانه را تجربه خواهد كرد با صداي پسر شما شروع به كلفت شدن مي كند.
زمان گفتگو با دختر يا پسر
در مورد دختران مهم است كه قبل از آنكه پريود يا عادت ماهيانه شوند والدين آنها در مورد اين قضيه با آنها صحبت كنند. اگر آنها از موضوع  مطلع نباشند عادت ماهيانه مي تواند براي آنها ترسناك و استرس زا باشد. اكثر دختران هنگام دوازده سيزده سالگي پريود مي شوند كه تقريبا دو يا دو و نيم سال بعد از شروع بلوغ است. براي برخي اين پديده زودتر شروع مي‌شود حتي در سن 9 سالگي در حاليكه در برخي ديگر ديرتر است حدود 16 سالگي.


به طور ميانگين پسرها كمي ديرتر از دخترها بلوغ را تجربه مي‌كنند تقريبا در بين سنين 10 تا 11 سالگي. آنها ممكن است شروع به رشد جنسي كنند اولين علائم جنسي را تجربه كنند بدون انكه بدن آنها تغيير زيادي كرده باشد.  درست مانند يك بزرگسال بايد از تغييرات پيش رو آگاهي داشته باشد و آماده باشد، مانند تغيير خانه يا تغيير شغل، كودكان نيز نياز دارند كه در مورد بلوغ و تغييرات پيش روي آن اطلاعات داشته باشند.
بسياري از كودكان آموزش جنسي را در مدرسه مي بينند.
اغلب درس ها تفكيك شده هستند و دختران در مورد عادت ماهيانه آموزش مي‌بينند و پسران نيز در مورد انزال و تغييرات صدا درسهاي اصلي را دريافت مي‌كنند. اما به هر حال مهم است كه دخترا نيز در مورد تغييرات پسران و همچنين پسران در مورد عادت ماهيانه دختران اطلاعات داشته باشند. بنابر اين خوب است كه معلمين درس هايي را در نظر بگيرند كه تمامي موضوعات بلوغ را در بر داشته باشند.

منبع  : كودك و نوجوان-گفتگو با فرزندان در مورد بلوغ

نوجوان عاشق

۱۹۷ بازديد

نوجوان عاشق مي شود و تغيرات جسمي و فيزيكي در او ايجاد مي شود.
دوستان دوران كودكي يا نوجواني ويژه هستند و مهم نيست چه مقدار فاصله بين ديدار دوستان وجود دارد.
اين ارتباطات نتيجه ريشه هاي مشترك در طول سال هاي رشد هستند.
 



دوستان دوران كودكي  و معشوقه هاي نوجوانيمان در كنار ما يك سري لحظه هاي جالب، مخوف، خسته كننده و برآشفته كننده را تجربه كرده اند كه به ما براي شناخت هويت فعلي امان كمك كرده اند.
با اينحال، وقتي كودكان كم سن هستند، والدين ممكن است اين روابط را بي اهميت بدانند.اگر خانواده بايستي به مكان جديد نقل مكان كند و فرزندان بايستي دوستان نزديك  را ترك كنند، در اين صورت چه چيزي رخ مي دهد؟
كودك ممكن است براحتي با نقل مكان با دوست هاي جديد اخت شود و روابط تازه اي را برقرار كند اما در مورد نوجوان چطور؟
يكي از شكايات اصلي والدين در دوران نوجواني وابستگي زياد نوجوانشان به يك دوست مخصوصا از جنس مخالف مي باشد كه نگراني هاي زيادي را با خود بهمراه خواهد داشت.
نوجوان عاشق و نحوه بر خورد با او (1)
ديدگاه ديگران در مورد نوجوان عاشقعشق نوجواني به دوست پسر يا دوست دختر حتي توسط والدين كم ارزش محسوب مي گردد.
افراد بزرگتر اين روابط را بي معني توصيف مي كنند و آنها را عشق هاي توخالي مي نامند و اين پيوند هاي رمانتيك جدي گرفته نمي شوند.
والدين توانايي نوجوان را در عشق ورزي زير سوال مي برند و انها را دست كم مي گيرند.با اينحال آنها عبارات نوجوانان نظير ” پدر و مادر ، من عاشق شما هستم ” را با قدرداني و ارادت تام مي پذيرند.
اگر والدين به اين باور برسند كه نوجوانان مي توانند صادقانه به والدين عشق بورزند، پس  آيا نبايد پذيرفت كه داستان هاي عاشقانه نوجوان در واقع عشق واقعي هستند؟
قرار عاشقانه موضوعي نسبتا جديد مي باشد.  در گذشته نوجوانان با اولين معشوقه هايشان در خارج از مدرسه ازدواج مي كردند.
در واقع زنان و مردن نسل قديم كمتر دوران جواني را به صورت مجردي ازدواج مي كردند و سريع تر از نوجوانان و جوانان امروزي وارد زندگي متاهلي مي شدند اما امروزه به دليل مسائل مختلف اجتماعي و اقتصادي و طولاني شدن تحصيلات ازدواج به تاخير مي افتد.


از اينرو ، سن بلوغ از قلم افتاده بود.رسيدن به سن بلوغ بر دوره اولين عشق و اولين تجربه جنسي تاثير مي گذارد.
اكنون به ندرت اتفاق مي افتد كه با اولين عشق افراد ازدواج كنند.
قرارعشقي نوجوانان امروزي براي انتخاب جفت و همسر نيست بلكه براي سرگرمي مي باشد.
با اين وجود، تجربه عشق اول ضعيف تر از عشق اول دهه سي يا چهل شمسي نمي باشد.
بالغيني كه استحكام پيوند  يا تاثير شكست عشق اول را كمتر از حد تخمين مي زنند، ممكن است فراموش كنند وقتي آنها اولين عشق اشان را از دست داده اند، چه حسي داشتند.

منبع  : كودك و نوجوان-نوجوان عاشق

نشانه هاي نياز نوجوان به درمان و مشاوره

۱۹۷ بازديد

در دوران نوجواني نوسان حالات هيجاني امري طبيعي محسوب مي شود. هورمون ها در حال تغيير هستند، تحمل زندگي مي تواند به نظر دشوار برسد، و با تجربه ي اندك زندگي، جوان ممكن است احساس سردر گمي كند. زماني كه  والدين مشغول كار هستند، يا يك جدايي طبيعي بين او و خانواده رخ مي دهد، نوجوان ممكن است بجاي خانواده به دوستان خود روي آورد.
حمايت همسالان مي تواند براي برخي مشكلات و مسائل پيش روي نوجوان مفيد واقع شود. اما زماني كه علايم بيماري هاي رواني در او ظاهر مي شوند، چيزي بيشتر از يك دوست خوب مورد نياز است.
مشكل اينجاست كه نوجوانان ممكن است متوجه معناي احساساتي را كه تجربه مي كنند نشوند. به عنوان يك پدر يا مادر، حفظ ارتباط نزديك با فرزندتان بسيار اهميت دارد، زيرا بدينوسيله در صورت بروز هرگونه تغيير يا علايم بيماري رواني در فرزند تان، مي توانيد به سرعت متوجه شويد.
بيماري هاي رواني شامل افسردگي، اضطراب، اختلال دو قطبي، اسكيزوفرني، اختلال شخصيت مرزي، اختلال استرس پس از ضايعه ي رواني (PTSD)، اختلال نقصان توجه (ADD)، اختلال نقصان توجه و بيش فعالي (ADHD) و بسياري ديگر از اختلالات مي توانند زندگي روزمره نوجوان شما را با اختلال مواجه سازند.
چنانچه نوجوان دچار بيماري رواني باشد و اقدام مناسبي براي تشخيص و درمان آن صورت نگيرد، نوجوان ممكن است در تلاش براي خود درماني و رهايي از عوارض و علائم ناشي از بيماري خود، به استفاده از مواد مخدر و الكل روي آورده، و يا دچار اختلالات خوردن شده، تا از اين طريق به نوعي بي حسي و احساسي كاذب از بهبودي و رهايي از بيماري خود برسد.


در اينجا به راه هايي براي تشخيص نياز نوجوان شما به درمان هاي سلامت رواني اشاره شده است:
تغييرات پيوسته ي خلقي و روحي: چگونه ميان كج خلقي ها و دمدمي مزاج بودن هاي معمول دوران نوجواني و تغييرات مداوم روحي كه علايم واقعي بيماري هاي رواني هستند تمايز قائل شويم؟ شما فرزند خود را بهتر از هر كس ديگر مي شناسيد. اطمينان داشته باشيد كه شما مي توانيد تغييرات در روحيات دختر يا پسر خود را كه با شخصيت و شناختي كه از او داريد مطابقت ندارند را تشخيص دهيد.تغيير در رفتار: اين موضوع در رابطه با رفتارهاي فرزند شما نيز صدق مي كند. مطمئنا با بالا رفتن سن نوجوان رفتارهاي او نيز تغيير خواهند كرد، اما در صورتي كه احساس مي كنيد رفتار او آنچنان دچار تغيير شده است كه احساس مي كنيد با فردي كاملا متفاوت مواجه شده ايد، اين مي تواند نشانه اي از بيماري رواني يا سوء مصرف مواد مخدر باشد.

منبع  : كودك و نوجوان-نشانه هاي نياز نوجوان به درمان و مشاوره

اهميت خواب كافي در نوجوانان

۱۸۷ بازديد

نوجوان شما نيازمند خواب بيشتري استزندگي امروزه نوجوانان پرمشغله و داراي تغيير يكنواختي است. آنها مسئوليت هاي زيادي در مدرسه و خانه دارند، زندگي اجتماعي آنها در حال گسترش، استقلال در حال رشد است و براي آينده خود نيز اهدافي در سردارند. نوجواني زمان مهمي براي جهش فيزيكي، هيجاني و عقلاني است كه اين فرآيندهاي مهم با خواب تقويت مي شوند. خواب خوب و كافي براي رشد، پرورش و داشتن يك زندگي با كيفيت حائز اهميت است.
با اين حال بسياري از اوقات اغلب نوجوانان خواب كافي ندارند. عادات بيقراري هر روزه، سوءمديريت زمان و نداشتن انتخاب هاي سالم و اغلب برنامه خواب نامتناسب در دنياي پيرامون آنها، همه و همه دست به دست هم مي دهند تا نوجوانان در معرض خطر بالاتر محروميت از خواب قرار گيرند. براساس تحقيقات، نوجوانان ميزاني كمتر از 15درصد خواب، كمتر از حد نياز را دريافت مي كنند. خواب ناكافي نوجوانان را با چالش هايي در سلامتي، امنيت، عملكرد و توانايي يادگيري روبرو مي سازد.
ديگر مطالب مرتبط با خواب در نوجوانان را در همين سايت بخوانيد:
خطر ناشي از كم خوابي در نوجوانان
استفاده‌ي نوجوانان از رسانه هاي اجتماعي، اضطراب و كمبود خواب
نوجوانان مثل گرگ هستندساعت زيستي بدن (Chronotypes) در سراسر مدت عمر به ويژه در طي كودكي و بزرگسالي تغيير مي يابد. ساعت دروني نوجوانان به طور متفاوتي در مقايسه با ساعت بيولوژيكي اكثر بزرگسالان كار مي كند. در اين دوران نوجوانان تقريباً هميشه مثل گرگ هستند؛ با ساعت زيستي بدن موخر، كه فعاليت در غروب و بعدازظهر نسبت به فعاليت در صبح ترجيح داده مي شود.
در طي نوجواني، جهت چرخه خواب و بيداري نوجوانان تغييري زيستي مي يابد و آزادسازي ملاتونين بعد از عصر و  معمولاً در ساعت 11 شب نمود مي يابد و دوباره در صبح روز بعد افت مي كند. اين تغيير زيستي به ساعت زيستي بدني گرگ خو تغيير مي يابد كه دليل با اشتياق و پر انرژي بودن نوجوانان در اواخر روز و غروب ولي به سختي و زير لب سلام گفتن يا دير جفت كردن كفش هاي خود در صبح را تبيين مي كند.
ساعت زيستي بدن نوجوانان كه به عنوان سندرم خواب تأخيري نيز معروف است، موجب مي شود نوجوان با برنامه هاي عادي به ويژه با زمان هاي شروع تحصيل در صبح اول وقت بيگانه باشند. در سال هاي اخير نوجوانان به سمت تغيير اين جدايي بين برنامه هاي زيستي طبيعي و برنامه تحصيلي خود گرايش دارند. مدارس سراسر كشور سعي در مدنظر قرار دادن پذيرفتن دانش آموزان بعد از زمان هاي شروع كلاس را دارند.


بخش اعظم تحقيقات فوايد به تاخير انداختن شروع ساعت كلاس هاي نوجوانان را نشان مي دهند. مطالعات دريافتند وقتي نوجوانان ديرتر سركلاس مي روند:
ميزان خواب آنها به طور معناداري افزايش مي يابد. با تغيير زمان هاي شروع مدارس نوجوانان تا دير وقت را بيدار نمي مانند.آنها نمرات بهتري كسب مي كننددانش آموزان كمتري به سراغ مشاوران و پرستاران مي روندروزهاي كسالت و ديرآمدن ها كاهش مي يابدوالدين گزارش مي كنند نوجوان آنها كمتر بهانه مي گيرد و روابط بهتري در خانه دارندحوادث تصادف رانندگي خياباني در بين نوجوانان به طور معناداري كاهش مي يابدچه كاري از دست والدين بر مي آيددر مورد خواب بيشتر مطالعه كنيد. ما در اين سايت در مورد اهميت خواب در كودكان و نوجوان مقالات بسياري گذاشته ايم. يكي از مهم ترين روش هايي كه مي توانيد به فرزند نوجوان خود براي دريافت خواب بهتر كمك كنيد، درك دليل اهميت زياد خواب است.
دانسته هاي خود را با ديگران به اشتراك بگذاريد. با مدير مدرسه، معلمان، والدين و با اجتماع محلي خود در مورد اهميت خواب و نيازهاي ويژه نوجوانان به خواب، صحبت كنيد. از ايده آموزش خواب در مدارس براي هر دو آموزشياران و دانش آموزان دفاع كنيد.
نوجوانان به چه ميزان خواب نياز دارند؟نوجوانان بين 8 تا10ساعت خواب شبانه، براي برطرف شدن نياز به خواب و عملكرد بهتر در طي ساعات بيداري نياز دارند. به دليل آنكه بدن هاي آنها به طور زيستي براي بيدار ماندن تا دير وقت برنامه ريزي شده است، زود به خواب رفتن براساس عادت روزمره براي نوجوان مشكل ساز است.

منبع  : كودك و نوجوان-اهميت خواب كافي در نوجوانان

علائم مهم افسردگي در نوجوان

۲۰۰ بازديد

راهنمايي مناسب براي والدين:
ما در اين مقاله تعدادي از شايع ترين علايم افسردگي نوجوانان را برخواهيم شمرد. اگر چه اين علايم به صورت مستقيم با علايم افسردگي اساسي در ارتباط نيستند اما بسيار شبيه اين علايم هستند. اگر تعدادي از ويژگي هاي زير در يك نوجوان مشاهده شود، اين احتمال وجود دارد كه به افسردگي اساسي مبتلا باشد.
احساس اندوه، گريه كردن و بغض مداومنوجوانان ممكن است اندوه شديد خود را بوسيله ي كارهاي مانند پوشيدن لباس هاي سياه، نوشتن اشعار غمناك، يا شيفتگي به موسيقي هايي با مضمون هاي پوچي گرايي، ابراز كنند. ممكن است بدون هيچ دليل مشخصي گريه كنند.
نا اميدي و درماندگينوجوان ممكن است احساس كند زندگي ارزش زندگي كردن را ندارد يا حتي ارزش تلاش براي حفظ ظاهر مناسب و نظافت فردي را ندارد. انها ممكن است باور داشته باشند كه يك وضعيت منفي هرگز تغيير نخواهد كرد و به آينده ي خود بدبين شوند.
كاهش علاقه به فعاليت ها، يا ناتواني در لذت بردن از فعاليت هايي كه قبلا از انجام آنها لذت مي بردند.نوجوان ممكن است نسبت به مسائل بي تفاوت شده و از كلوب ها، ورزش، و ديگر فعاليت هايي كه زماني از انجام آنها لذت مي برده است فاصله بگيرد. هيچ كدام از آنها ديگر براي نوجوان افسرده جذابيتي ندارند.
خستگي مداوم و بي انرژي بودننداشتن انگيزه و انرژي در غيبت در كلاس ها و نرفتن به مدرسه نمود پيدا مي كند. در اينجا مي توان كاهش معدل نمرات مدرسه را ناشي از كاهش تمركز و توان ذهني دانست.
انزواي اجتماعي، ضعف در برقراري ارتباطارتباط او با خانواده و دوستان كمرنگ مي شود. نوجوان ممكن است از حظور در دورهمي هاي خانوادگي و مراسم ها اجتناب كند. نواجواني كه پيش از اين زمان زيادي را با دوستان خود مي گذراند، اكنون ممكن است بيشتر زمان خود را در تنهايي و بدون انجام فعاليت خاصي بگذرانند. نوجوان ممكن است ديگر نخواهد احساسات خود را با ديگران در ميان بگذارد، و باور داشته باشد كه در اين دنيا تنها است و هيچ كسي وجود ندارد كه به حرف هاي او گوش دهد و يا حتي به او اهميت دهد.


اعتماد به نفس پايين و احساس گناهنوجوان ممكن است براي رويدادهاي منفي به دنبال مقصر بگردد. آنها ممكن است احساس شكست كنند و در مورد توانايي ها و ارزشمندي خود ديدگاهي منفي پيدا كنند. ممكن است احساس كنند كه به اندازه ي كافي كارآمد و توانمند نيستند.
حساسيت بسيار بالا در قبال احساس طردشدن يا شكستبا اعتقاد به اين كه فردي بي ارزش هستند، نوجوانان افسرده با مواجه شدن با هرگونه طرد شدگي و يا احساس عدم موفقيت حتي به ميزان بيشتري افسرده مي شوند.
ضعف در برقراري ارتباط با ديگراننوجوان ممكن است ناگهان انگيزه ي خود را براي حفظ روابط دوستانه خود از دست داده و از ديدن دوستان و صحبت كردن با آنها دست بكشد.

منبع  : كودك و نوجوان-علائم مهم افسردگي در نوجوان