پژوهشي در سال 1382 درباره بررسي نيازهاي نوجوانان دانش آموزان كشوردر خرده فرهنگ هاي مختلف ايران انجام شده است. يكي از سوال هاي پژوهشي اين بودكه نيازهاي اموزشي و تربيتي دانش آموزان كدامند؟ پاسخ هاي دانش اموزان در جدول شماره 1-1 تنظيم شده است.
در اينن جدول مشاهده مي شود، كه دانش آموزان نوجوان روابط گرم و رعايت حقوق متقابل در خانواده، نياز به داشن احساس اعتماد و امنيت در محيط خانواده و احترم گذاشتن به قانون، ضرورت اننجام دادن فرايض ديني، داشتن اطلاعات مربوط به دوره ي بلوغ و تغييرات جسمي و جنسي، آگاهي از اصول بهداشتي، ضرورت رفتن به مدرسه، اهميت توجه والدين به امر تغذيه و بهداشت نوجوانان و نيزز به سبب ضرورت ارتباط با جنس مخالف ومسئله ازدواج، اهميت آشنايي پيش ازازدواج دختران و پسران با يكديگر را مورد تاكيد قرار داده اند. همچنين اهميت دادن نوجوانان دبيرستاني به ضرورت اعتقادات مذهبي والدين با ميزان عمل كردن آن ها به اين اعتقادات، نشان دهنده ي حساسيت انان به صداقت والدين در زمينه هماهنگي قول و عمل آن هاست. ضرورت انجام دادن فعاليت هاي ورزشي براي حفظ سلامت نوجوانان نيز مورد توجه اين دانش آموزان قرار گرفته است.
جدول شماره 1-1 جدول نيازهاي آموزشي و تربيتي
شماره اولويت نيازها درصد فراواني1 ارج نهادن به روابط گرم و صميمي، در ميانن اعضاي خانواده 32/952 ضررت رفتن به مدرسه 58/933 اعتماد والدين به نوجوان 64/924 اهميت آشنايي دختران و پسران با يكديگر پيش از ازدواج 10/905 ايجاد احساس امنيت و آرامش در نوجوان در كنار خانواده 36/896 توجه كردن والدين به تغذيه و بهداشت نوجوان 10/897 ضرورت انجام دادن فرائض مذهبي 10/898 آگاهي يافتن از اصول بهداشتي 36/889 لزوم هماهنگي اعتقادات مذهبي والدين با ميزان عمل كردن آن ها به اين اعتقادات 10/8810 ضرورت انجام فعاليت هاي ورزشي براي حفظ سلامت نوجوان 06/8811 ضرورت حمايت نوجوان از سوي والدين در مواقع بحراني و بروز مشكلات 92/8712 اهميت احترام و رعايت حقوق متقابل در خانواده 54/8713 نياز به تأييد و پذيرفته شدن در ميان اعضاي خانواده 40/8714 داشتن اطلاعات لازم درباره بلوغ و تغييرات جسمي، جنسي و رواني 74/8615 اهميت احترام گذاشتن به قوانين در بازي ها، ورزش ها و ديگر فعاليت هاي گروهي 64/86نوجوانان دانش آموز همچنين نياز به حمايت شدن از سوي والدين در مواقع بحراني و بروز مشكلات را به عنوان نيازي جدي مورد تأكيد قرار داده اند.
همچنين بر اساس سؤالات باز پسرسشنامه، 4 مورد از مهم ترين نيازهاي دانش آموزان نوجوان درباره والدين عبارت بودند از: درك كردن نوجوانان (12 درصد)، اهميت دادن به خواسته هاي نوجوانان (11 درصد)، ايجاد محيطي آرام براي تحصيل (8درصد) و تبعيض قائل نشدن ميان فرزندان (7 درصد).
شرفي نيز (1374) مجموعه نيازهايي كه نوجوانان مدارس راهنمايي دارند را شامل نيازهاي زير مطرح كرده است:
* همه ي نوجوانان راهنمايي نياز دارند تا استعدادهاي خود را كشف كنند و تجارب اساسي و بنيادين را براي كفايت شغلي و حرفه اي كسب نمايند.
* همه ي نوجوانان راهنمايي نياز دارند تا رشد كنند و از حيث فيزيكي و ذهني سلامت لازم را به دست اورند.
* همه ي نوجوانان راهنمايي نياز دارند در فعاليت هاي اجتماعي مدرسه و امور شهروندي جامعه ي خود مشاركت جويند و موقعيت خود را به وضعيتي كه بزرگسالان از حيث شهروندي دارندف نزديك گردانند.
منبع : كودك و نوجوان-نيازهاي نوجوانان